نــــــــــــــــافذتـــــــى

نــــــــــــــــافذتـــــــى

22‏/8‏/2010

وقع هنا على المطالب السبعه للاصلاح

هناك 5 تعليقات:

hend anwar يقول...

تم التوقيع من زمااان

ويارب يعود بفايدة

Qatarat Nada يقول...

مش بيوقع نهائي بيقولي دايما الرقم القومي غير صحيح

اقصوصه يقول...

رمضان كريم

وكل عام وانتم بخير :)

غير معرف يقول...

انا لسه هاعمل البطاقة شهر واحد
يعنى هايكون فات القطر
كان نفسى اوقع
ياريت يا عبيدة نشوف جديد على مدونتك
ايه الى شاغلك عنها بس؟

اسجنى .... شكرا يقول...

اختي العزيزه/ عبيده
كان نفسي ابعتلك رساله على الفيس بوك علشان اكلمك بخصوص حاجه مهمه جدا بس اعرفك بنفسي الاول انا محمد علاء اولي خدمه اجتماعيه عضو فى برلمان شباب بورسعيد وعضو فى حمله طرق الابواب و متطوع فى الهلال الاحمر المصري وانتمي بفكري وكل كياني للجمعيه الوطنيه للتغيير النهارده اوقفتني س من الناس فى المعهد وبعد الحديث العادي والروتيني قالتلى تعرف عبيده اللى على الفيس بوك قلتلها ايوه شفت اسمها فى الموضوع اللى انا كاتبه بتعرف نفسها قالتلى ابعد عنها دي اخوانيه وسياسيه وكدا انا مسحتها من صفحتي قلتلها يعني ايه اخوانيه ( حبيت اعرف هي بتفكر ازاي ) قالتلى يعني سياسيه وبتاعدي الدوله انت دخلت شوفت اللى على صفحتها دي بتشتم الحكومه قلتها يعني بالفاظ قالتلى لا ابقى ادخل شوف انا قولت احظرك اللهم بلغت اللهم فاشهد دا انا حتي كمان قولت لصحبتي كانت ضيفاها تمسحها اكيد صفحتها مترقبه قولتلها مين اللى قالك كدا قالتلى ماما قالتلى ابعدي عنها دي مش كويسه .
ابتديت اسئلها يعني ايه سياسيين ويعني ايه سياسه يعني ايه اخوان معرفتش ترد قعدت تنده على بنت صحبتنا وولد تاني ادني اكثر فى مستوي التفكيير قالتلو تعرف الاخوان قالها اخوات مين اخوات دول قامت ضحكه ( على اساس انها تعرفهم كويس ) قالتلو لا اخوان قالها اخوان دي هي حاجه من الاتنين يا اخوان يعني اخوات بعض او اخوان اللى هم شيوعيين ( يظهر هنا مدي الجهل والتخلف ) انسحبت من الحوار وقعدت اتفرج وبدات اللغط والسفسطئه تسيطر على الحديث وتم الخلط بين الثلاثه الاخوان هم الشيوعيين هم المتطرفيين .
للاسف وصلنا الي قمه الجهل والتخلف كنت حابب انك تحاولى على صفحه جروب المعهد لو الادمن مش غبي يعني نعمل موضوع نفهم الناس اللى فى الجروب يعني ايه اخوان يعني ايه سياسه يعني ايه تضييق امني يعني ايه حريه يعني ايه دمقراطيه يعني ايه سياسه .
قولتلها رايي ونفرت منه بينها وبين نفسها ( طيب ليه اخدتي كلام مامتك كلام مسلم بيه معنتيش تكوني راي الا لما تسمعي عن الشخص مثلا من وجهه نظره ووجهه نظر المعارض وتسيبي عقلك يحكم ) طبعا كنت بادن فى مالطا .
فى الاخر بقول المشوار لسه صعب وطويل وربنا يعننا وكان نفسي نشوف الاخوان فى وقفه الشرقيه لا اختنا سميه اشرف والبلد محتاجلنا كلنا .